logo
امروز : یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۶
[ شناسه خبر : ۹۳۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نگاهی به کتاب دنیا در آغوش من است؛

وقتی فراز و نشیب های زندگی انسان معاصر قصه می شود/ نمایش ماجرای تنهایی آدم ها در "دنیا در آغوش من است"

وقتی-فراز-و-نشیب-های-زندگی-انسان-معاصر-قصه-می-شود-نمایش-ماجرای-تنهایی-آدم-ها-در-"دنیا-در-آغوش-من-است"

دغدغه‌های زندگی شهری و  فراز و نشیب‌‌های انسان معاصر در زندگی ساکنان شهرهای بزرگ ایران محور اغلب داستان‌های دنیا در آغوش من است را شامل می شود.

به گزارش موج رسا; نشست نقد و بررسی، مجموعه داستان‌های کتاب «دنیا در آغوش من است» نوشته میثم نبی با حضور نویسنده و منتقدان و نویسندگان استان محمدعلی خامه‌پرست، محمود مرادی و سلمان کریمی و جمعی از فعالان داستان‌نویسی، در حوزه هنری زنجان برگزار شد.

"دنیا در آغوش من است"، اولین مجموعه داستانی میثم نبی و شامل 7 داستان کوتاه است. نویسنده در این مجموعه سعی داشته تا بخشی از دغدغه‌های زندگی شهری و  فراز و نشیب‌‌های انسان معاصر در زندگی ساکنان شهرهای بزرگ ایران را محور اغلب داستان‌هایش قرار دهد.

نبی در این داستان‌ها زبانی روان و ساده را از جنس عادی‌ترین دیالوگ‌ها و واگویه‌های روز به کار برده است. اولین داستان کتاب با دلبستگی‌های راوی نسبت به نمایش و نمایشنامه‌نویسی همراه است.

میثم نبی کارشناسی ارشد تهیه کنندگی از دانشگاه صدا و سیما و کارشناس ادبیات نمایشی است وی مجموعه داستان‌های کوتاه «دنیا در آغوش من است»‌ را اواخر سال 1389 در 88 صفحه به شمارگان 1100 نسخه از سوی نشر «افکار» راهی بازار کتاب کرده است.

در ابتدای این نشست، محمدعلی خامه‌پرست؛ از اساتید و نویسندگان استان با اشاره به اینکه شخصیت پردازی غیر از ساختن حادثه نیست؛ گفت: نویسنده در نگارش مجموعه داستان‌های کوتاه «دنیا در آغوش من است» دنبال یک حادثه یا واقعه نیست که بتواند به سبب آن واقعه مابقی عناصر را پیش ببرد.

 وی افزود: در این داستان‌ها وقوع حادثه خیلی کمرنگ بوده و بیشتر بار داستانی و  تمرکز نویسنده بر دوش افکار شخصیت‌ها، دیالوگها و کاویدن ذهن آنها بوده است.

خامه پرست ادامه داد: در داستان‌های کوتاه «دنیا در آغوش من است» ما شاهد داستان‌های حس محور هستیم تا حادثه‌محور.

سلمان کریمی از دیگر اساتید و پیشکسوتان و منتقدان حاضر در نشست نقد به آثار دیگر میثم نبی، نظیر نمایشنامه «روایت عقل سرخ» و رمان «آلما» اشاره کرد و گفت: مجموعه داستان کوتاه «دنیا در آغوش من است» اولین آثار منتشر شده از وی است.

کریمی با بیان خلاصه ای از 7 داستان کوتاه مجموعه «دنیا در آغوش من است» اظهار داشت: در تمام هفت داستان کوتاه، سعی نویسنده بر این بوده تا اندیشه خاص خود را در قالب داستان بیان کند.

وی افزود: در داستان‌های این مجموعه به نوعی ماجرای تنهایی آدمها و عشق و اضمحلال و دگرگونی آن در انحای مختلف به تصویر کشیده شده است.

این نویسنده ادامه داد: «سولی لوگهای آقای نویسنده»، « شکرخنده‌های شیرین»، «ماهی ها»، «میشود اسمش را نگویم؟»، «آقاجون»، «دنیا در آغوش من است» و «سارای سرزمین دور» از مجموعه داستان‌های موجود در این مجموعه هستند که هر کدام به نوعی  بخشی از زندگی و تنهایی آدمها را به تصویر می کشد.

در پایان این نشست، میثم نبی در دفاع از مجموعه داستان‌های کوتاه «دنیا در آغوش من است» با اشاره به اینکه این  داستان‌ها در زمان و برهه‌ای از زندگی او شکل گرفته‌اند که مولفه‌های حسی در زندگی‌اش پر رنگ‌تر بودند، گفت: مولفه‌های حسی ماندگاری کمتری دارند ولی از طرفی کلا اعتقادی به ماندگاری اثر و مفهوم آن ندارم و تمرکزم بر روی لحظه و اتفاقات حاضر است و حسی که مخاطب از خوانش اثر به دست می آورد .

نبی با اشاره به اینکه دغدغه‌ی من از بیان تنهایی‌ها و دگرگونی عشقی سیاه‌نمایی نیست، افزود: با بیان این دغدغه‌ها سعی دارم، این موضوعات را به چالش بکشم و این مقوله را نقد کنم و اگر راهکاری را هم بیان کردم به شکلی باشد که شعار گونه نباشد.//ن

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۵
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۰۹
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۶
  • غروب آفتاب : ۱۸:۰۳
  • اذان مغرب : ۱۸:۲۱
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۴